Data i kuberne bliver mere overskuelige, og den tid, der spares på at udarbejde analyser på den gamle måde, vil frigives tid til andre opgaver.
En ulempe kan dog være, at navnene på de forskellige beregninger ligger som værdier i en tabel og kan derfor ikke oversættes, som almindelige kolonner kan.
Hvis du ikke allerede kender eller anvender Q&A, så har du noget at se frem til. Microsofts funktion Q&A – bedst oversat til spørgsmål og svar – er den hurtigste – og måske også sjoveste - måde at skabe visualiseringer ud af dine data. I Q&A kan man indtaste et spørgsmål, eksempelvis ”Show this weeks top selling products”, og svaret på spørgsmålet vises som en interaktiv visualisering.
Værktøjet er særdeles brugervenligt, så selv den ikke-tekniske sælger vil kunne lave sine egne analyser hurtigt og effektivt.
Microsoft frigiver snart mulighed for at gøre funktionen endnu mere intelligent. Man kan nemlig direkte i brugergrænsefladen på powerbi.microsoft.com lære værktøjet hvad det betyder, når man anvender egne udtryk eller interne virksomhedsforkortelser og begreber, så værktøjet ved, hvilke data den skal visualisere som svar på konkrete spørgsmål. Man kan altså tilføre læring til værktøjet, så det kontinuerligt bliver bedre til at forstå særegne kommandoer.
Ifølge Microsoft selv, er den nye opdaterede funktion i preview fra oktober 2019, mens den først forventes tilgængelig for almindelige brugere i februar 2020.
Funktionen er et spændende eksempel på, hvor langt Microsoft er kommet med kunstig intelligens inden for dataanalyse. Meget analysearbejde er overtaget af kunstig intelligens, processer er optimeret, og dermed kan der frigives tid til andre opgaver.
Q&A findes stadig kun på engelsk, hvilket betyder at spørgsmålene skal stilles på engelsk. Q&A kan ud fra feltnavnene i datasættet selv gætte sig til, hvad der menes. Derfor skal disse navne også være på engelsk.
En anden ny - og på papiret superspændende - funktion, er Key Influencers Visual, som potentielt kan blive et uundværligt værktøj for de fleste beslutningstagere, hvis værktøjet faktisk viser sig at leve op til dets potentiale.
Key Influencers Visual er Microsofts første visualiseringsværktøj baseret på kunstig intelligens (AI), og værktøjet gør det let at identificere de primære faktorer, der påvirker en given KPI i positiv eller negativ retning.
Ofte er det en tidskrævende og omfattende proces at lokalisere de udslagsgivende faktorer, der får en given KPI til at gå op eller ned, men med Key Influencers Visual skulle det, ifølge Microsoft, blive lettere.
Med Key Influencers Visual kan beslutningsprocesser blive hurtigere og mere effektive. Ved at kende de primære influenter (key influencers), der påvirker virksomhedens KPI’er, hjælpes virksomheder til at træffe kvalificerede beslutninger, og for mange virksomheder kan det give konkurrencemæssige fordele, når de kan træffe vigtige beslutninger hurtigere.
Man kan dog godt se, at det ”early days” for denne funktion. Den virker rigtig godt til nogle datasæt, såsom spørgeskemadata ved kundetilfredshedsundersøgelser eller lignende, men desværre knap så godt på datasæt med for eksempel salgsdata, hvor målepunktet for eksempel er dækningsbidrag/-grad.
Key Influencer Visual virker pt. ikke, når datakilden er sat op til direkte forespørgsel, såsom Azure Analysis Service. Men der er indikationer om, at det kommer på et tidspunkt.
Vi er særligt stolte af vores certificering som Microsoft-partner med speciale i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Finance. Det betyder nemlig, at du er garanteret markedsledende ERP-produkter af høj kvalitet og sikkerhed.
Vil du høre mere om Axcite Business Intelligence, er du velkommen til at udfylde kontaktformularen, og vi vil hurtigst muligt vende tilbage til dig.